donderdag 20 mei 2010

Geen gezeik, iedereen rijk: infecteer je netwerk met geluk!

In netwerken wordt alles, van dik worden, scheiden, mexicaanse griep tot emoties, bliksemsnel verspreid, zo betoogt de netwerkwetenschapper Christiakis . Het lijkt er op dat we in Nederland druk bezig zijn aan een collectieve depressie onder invloed van berichten over de crisis. De somberte verspreid zich als een ware infectie. Als econoom weet ik natuurlijk als geen ander, dat de conjunctuurbeweging eigenlijk parallel loopt met golven in onze perceptie. We rekenen ons rijk, en als we stoppen met geloven, stort de economie als een piramidespel in elkaar. Onze euro is alleen maar een daalder waard zolang wij (en de anderen) er in blijven geloven.
Als coach leer je, dat geluk en succes ook erg afhankelijk zijn van "geloof". Wie gelooft in zichzelf wie komt verder. Wie zich gedraagt alsof hij het succes al heeft, maakt meer kans om het te krijgen. Leer de cliënt zijn kin een paar centimeter hoger te houden en de sombere gedachten verdwijnen grotendeels, één van de weinige "proven technologies" uit de psychologie (en een stuk goedkoper dan een analyse van 15 jaar). "Fake it, till you make it", is dus een heel goede leidraad.
In de organisatiepsychologie kennen we het "pygmalion effect". Medewerkers worden niet wie ze zijn, zoals de populaire slogan luidt, maar wie de baas denkt dat ze zijn. Verwacht meer van je medewerkers en ze presteren beter. Een bedrijf met veel ‘psychologisch kapitaal’, lees een goede sfeer en onderling vertrouwen komt sneller uit een crisis en heeft meer kans op stijgende aandelen.
Ergo, laten we de crisis niet bestrijden met draconische bezuinigingen, aangesnoerde broekriemen en sombere soberte (het recept van al onze politieke partijen). Laten we zo snel mogelijk beginnen met het "desinfecteren" van onze netwerken. We injecteren onze omgeving met geluk, optimisme, en goede verwachtingen en denken onszelf uit het dal.
Geen kieswijzer en gewijs naar de politiek. Iedereen kan nu meehelpen met dit BreinBosplan om de crisis te bestrijden. Geen gezeik meer, zelfhulp. Kop, of liever gezegd kin, op. Stretch je brein en tel je zegeningen. Verzin dagelijks bijvoorbeeld één voordeel dat de crisis jou gebracht heeft (ontsnapt aan die uitzichtloze baan, meer tijd voor de kinderen, of om te sporten, of de zolder op te ruimen, eindelijk weer een gescrabbeld, tijd voor ongelezen boeken en straffeloos surfen in de baas zijn tijd, etc.). Denk positief over de toekomst en de mensen in je omgeving. Zoek naar inspiratie, vervulling en genoegen. En vertel het door aan zo veel mogelijk mensen in je netwerken (daar heb je immers toch de tijd voor), liefst op een zonovergoten terras.

check over netwerken: "ted.com"
over verwachtingen:wikipedia.org
over pygmalion: (zie o.a. K.S. Cameron, J.E. Dutton, R.E. Quinn (2003). Positive Organizational Scholarship, Foundations of a new discipline. Berrett-Koehler. San Francisco, blz 48-65)
over geluk en beurskoersen:books.google.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten